Publicerat 13 juni 2018 i kategorin Artiklar

Ny lag om ekonomiska föreningar

En ekonomisk förening ska som hittills ha till syfte att främja sina medlemmars ekonomiska intressen genom ekonomisk verksamhet. Det kooperativa kravet består, vilket innebär att medlemmarna ska delta i föreningens verksamhet på något sätt. En ekonomisk förening ska även fortsättningsvis bildas av tre eller fler fysiska eller juridiska personer som genom bildandet blir medlemmar i föreningen.

Färre obligatoriska uppgifter

Antalet obligatoriska uppgifter i stadgarna för en ekonomisk förening har minskat enligt den nya lagen. Bland annat så ställs inte längre krav på att en förening i sina stadgar reglerar ändamålet med föreningens verksamhet, tidsfristerna för sammankallande av en föreningsstämma eller på vilket sätt som andra meddelanden än kallelser ska skickas till medlemmar och fullmäktige.

Öppenhet

En grundläggande princip för ekonomiska föreningar är den så kallade öppenhetsprincipen som innebär att en förening är skyldig att godta nya medlemmar, om det inte finns objektivt godtagbara skäl för att neka medlemskap. Bestämmelsen om på vilka grunder medlemskap kan vägras förtydligas i den nya lagen.

Motverka ekobrott

För att motverka ekonomisk brottslighet genom att så kallade målvakter utses i styrelsen införs ett förbud mot att, utan godtagbara skäl, utse en styrelseledamot som inte avser att delta i verksamheten eller en vd som inte avser att utföra de uppgifter som följer med uppdraget.

Registrering

Enligt den nya lagen ska ekonomiska föreningar registreras i ett nationellt föreningsregister som förs av Bolagsverket, i stället för som hittills i ett länsindelat register.

Föreningen är skyldig att till registret anmäla föreningens postadress och vem som har utsetts till styrelseledamot, styrelsesuppleant, styrelsens ordförande, vd, vice vd och särskild delgivningsmottagare. Vidare ska föreningen anmäla hur föreningens firma tecknas och vem som har firmateckningsrätt.

En ändring i styrelsens sammansättning och beslut om att utse eller entlediga en vd eller en särskild firmatecknare får enligt den nya lagen verkan först från den tidpunkt då anmälan om ändring kommer in till Bolagsverket eller från den senare tidpunkt som anges i beslutet.

Styrelsearvode

I den nya lagen klargörs att föreningsstämman ska fatta beslut om arvode och annan ersättning för var och en av styrelseledamöterna. Det är dock möjligt för en förening att i stadgarna reglera att stämman får besluta om en samlad ersättning till styrelseledamöterna som dessa sedan får fördela mellan sig utifrån till exempel arbetsinsats. Detta gäller även för andra kooperativa företagsformer.

I bostadsrättslagen och lagen om kooperativ hyresrätt införs dock ett undantag som innebär att dessa föreningar kan besluta om en samlad ersättning som styrelseledamöterna fördelar mellan sig, även om det inte regleras i stadgarna.

Revision

Kravet på att en ekonomisk förening ska ha minst en revisor och att större föreningar ska ha en auktoriserad eller godkänd revisor finns kvar i den nya lagen. Men det kommer inte längre vara möjligt att utse en revisor tills vidare. Uppdragstiden ska som utgångspunkt vara ett år, men det finns en möjlighet att i stadgarna bestämma en mandattid på upp till fyra år.

För att underlätta övergången till de nya reglerna får föreningar som har valt sin revisor tills vidare behålla revisorn till den första ordinarie föreningsstämma som hålls efter den 1 januari 2022. En förening som har en bestämd mandattid för revisorn som är längre än fyra år får behålla den revisorn till mandattidens utgång.

Medlemsinsats

Alla som blir medlemmar i en ekonomisk förening är skyldiga att betala en medlemsinsats. Denna grundläggande skyldighet framgår nu av lagen. Det finns tre olika former av medlemsinsatser,

  • obligatorisk insats,
  • överinsats och
  • emissionsinsats.

Inträdesavgift

En nyhet i den nya lagen är att en förening som vill ta ut särskilda inträdesavgifter av nya medlemmar för att utjämna skillnaden mellan den obligatoriska insatsen och en andels värde måste ta in en bestämmelse om detta i sina stadgar. En förening som före ikraftträdandet utan stöd i stadgarna har tagit ut sådana inträdesavgifter kan dock fortsätta att ta ut inträdesavgifter utan stöd i stadgarna till och med den 30 juni 2020.

Nya likvidationsgrunder

Lagen innehåller nya likvidationsgrunder. Styrelsen ska bland annat låta föreningsstämman pröva likvidationsfrågan om det råder betydande osäkerhet om föreningens ekonomiska möjligheter att fortsätta sin verksamhet. Vidare är styrelsen skyldig att genast låta stämman pröva likvidationsfrågan om antalet medlemmar i föreningen under mer än en månad har varit mindre än tre.

Tvångslikvidation

När en större förening som är skyldig att lämna in årsredovisning och revisionsberättelse till Bolagsverket inte har gjort detta inom elva månader från räkenskapsårets utgång, kan Bolagsverket besluta om tvångslikvidation.

Tvångslikvidation kan också bli aktuell när en förening som är skyldig att ha en auktoriserad revisor eller godkänd revisor saknar sådan revisor.

En nyhet i den nya lagen är att när antalet medlemmar har blivit färre än tre, har föreningen sex månader på sig att återställa medlemsantalet till tre. Om detta inte sker, ska allmän domstol besluta om likvidation av föreningen.

Förenklad avveckling

Som ett alternativ till likvidation införs ett förenklat avvecklingsförfarande för mindre ekonomiska föreningar som inte har några skulder.

En ansökan om förenklad avveckling ska beslutas av föreningsstämman och det krävs att alla medlemmar är eniga om beslutet. Beslutet ska dessutom godkännas av samtliga styrelseledamöter.

En ansökan lämnas sedan in till Bolagsverket inom en månad från stämmobeslutet. Genom förfarandet upplöses föreningen och eventuella tillgångar skiftas, vanligtvis till medlemmarna. Om det efter en förenklad avveckling visar sig att föreningen ändå hade skulder kommer medlemmarna och styrelseledamöterna att bli personligt och solidariskt ansvariga för skulderna.

Ändring av stadgarna

Äldre stadgebestämmelser som strider mot den nya föreningslagen blir utan verkan i och med ikraftträdandet. Många föreningar kommer alltså att behöva se över och ändra sina stadgar. Styrelsen har dock tid på att lägga fram förslag till nödvändiga stadgeändringar vid en föreningsstämma som hålls senast den 30 juni 2020.

Ikraftträdande

Den nya föreningslagen träder i kraft den 1 juli 2018.
Civilutskottets betänkande 2017/18:CU25

Publicerat 20 januari 2022

Läkarintyg

Den 19 januari blir det nya förutsättningar för läkarintyg. Om riksdagen antar regeringens förslag den 2 februari. Och då träder den nya lagen i kraft den 7 februari. Rörigt? Ja lite…Regeringen har som förslag att mot bakgrund av den ökade smittspridningen och den ökade belastningen på hälso- och sjukvården att återigen ta bort kravet på läkarintyg. I samband med …

Läs mer

Publicerat 20 januari 2022

Att hantera personuppgiftsincidenter

Sedan införandet av GDPR i Sverige har riktlinjer utarbetats. Nyligen uppdaterades riktlinjerna kring personuppgiftsincidenter.Du ska mejla en lista till en extern part med uppgifter om 15 personer. Uppgifterna som skickas är namn, e-postadresser och allergier. Ingen har skyddad identitet. Det sker ett misstag och alla personer får en kopia på mejlet med allas uppgifter. Du upptäcker …

Läs mer

Publicerat 19 januari 2022

18 viktiga lagar som påverkar ditt 2022

I samband med årsskiftet genomfördes ett antal lagförändringar inom olika områden. Inför 2022 har nyheter aviserats som resulterar i nya eller förändrade lagar och förordningar. Nedan finns ett urval av nu beslutade förändringar som börjar gälla under det nya kalenderåret. De gäller allt från villkoren för personaloptioner till höjd garantinivå för …

Läs mer

Publicerat 16 december 2021

Visselblåsares skydd stärks

Den 17 december träder den nya visselblåsarlagen i kraft. En lag som ersätter en annan, för att matcha EU:s minimikrav. Vad är nytt då?Den nya lagen innehåller nya krav och rättigheter jämfört med tidigare lagstiftning. Inom vissa verksamheter finns det redan sedan tidigare såväl skyldigheter som skydd för den anställde som upptäcker missförhållanden på en arbetsplats. Den …

Läs mer

Publicerat 16 december 2021

Coronaåtgärder tillbaka

Den 30 september upphörde många av de åtgärder som regeringen har vidtagit under pandemin. På grund av det rådande smittspridningsläget återinförs flera åtgärder från den 8 december.Många av åtgärderna är kopplade till socialförsäkringsområdet. Dessa kommer att vara gällande fram till och med den 31 mars 2022 som det ser ut i dagsläget. Slopat läkarintyg för …

Läs mer

Publicerat 16 december 2021

Förbered skatten

Ofta är det mycket som händer i samband med årsskiftet. En återkommande uppdatering gäller skatteuppgifter. För de som betalar ut lön eller skattepliktig ersättning finns en skyldighet att göra skatteavdrag vid varje utbetalningstillfälle. Normalt är lönespecifikationen kvittensen på att utbetalaren har gjort skatteavdrag för mottagaren. När mottagaren får en …

Läs mer

Publicerat 16 december 2021

Dags att ta kontakt med banken?

Bankerna byter betalningsplattform och redan nu börjar anpassning ske. En anpassning som baseras på gemensam grund men som kommer att ge bankunika kunderbjudanden.Den nya nordiska betalningsinfrastrukturen beskrivs som den största förändringen inom bankbranschen på 50 år. Det kommer att innebära en gemensam och modern plattform för betalningar inom Norden. Ambitionen är att skapa en …

Läs mer

Publicerat 18 november 2021

Möjlighet till ny anmälan om avstämning

Lag om ny anmälan om avstämning av stöd vid korttidsarbete har antagits av riksdagen. Den nya lagen träder i kraft den 1 januari 2022. Vilka berörs av den och vad innebär det i praktiken?Många företag blev av olika anledningar försenade med anmälan om avstämning vad gäller preliminärt sökt stöd för korttidsarbete. Den tolkning av lagstiftningen som Tillväxtverket gjorde och …

Läs mer

Publicerat 18 november 2021

Att tänka distans

Kommer de anställda att jobba från kontoret, hemifrån eller i hybridlösning? Oavsett så finns det en del att tänka på.Var arbetet utförts har varierat under senaste året. En del har fortsatt arbetet på sin ordinarie arbetsplats, andra har haft sitt kontor i hemmet. Förutsättningarna har varit olika utifrån till exempel bransch, antal anställda och geografisk placering. För …

Läs mer

Publicerat 4 november 2021

Skattereduktion inköp inventarier

För inventarier inköpta under 2021 medges en skattereduktion på 3,9% av inköpspriset. Det finns en rad krav kring detta bl a att inventarien ska finnas kvar i verksamheten sista december 2022, den ska levereras under 2021.

Skattereduktionen medges vid deklarationen av beskattningsår 2022 dvs deklarationen som lämnas in våren 2023. Räcker inte skatten till kan reduktionen …

Läs mer

Gå till startsidan