Deklarationstid för företag och föreningar
Snart drar inlämningen i gång för inkomstdeklarationerna. En nyhet för i år för företag och föreningar är att inlämningstidpunkten blir densamma oavsett om man lämnar inkomstdeklarationen på papper eller digitalt.
Samma tidpunkt för inlämning på papper som digitalt
Nu kommer bara en inlämningstidpunkt gälla för företag och föreningar oavsett om man lämnar inkomstdeklarationen 2-4 digitalt eller på papper. Anledningen till förändringen är att Skatteverket har begränsningar i de digitala tjänster som riktar sig till företag som ska lämna inkomstdeklaration. En inlämningstidpunkt kommer att införas vid olika tidpunkter för inkomstdeklaration 2-4. Det innebär att företagen får en extra månad i de fall de lämnat in deklarationen i papper mot tidigare. Skatteverket accepterar dessa inlämningstidpunkter trots att inte lagen medger det.
För inkomstdeklaration 3 Ideella föreningar och stiftelser och inkomstdeklaration 4 Handelsbolag och kommanditbolag gäller ett gemensamt datum för deklarationsinlämningen oavsett inlämningssätt från och med bokslutsdag januari-april 2022 (P1 2022). Deklarationsdatum för dessa var den 1 december 2022. Resterande datum för inlämningen av deklarationen under 2023 är:
- bokslut juli-augusti 2022 (P3 2022) inlämning den 3 april 2023
- bokslut september-december 2022 (P4 2022) inlämning den 1 augusti 2023
- bokslut januari-april 2023 (P1 2023) inlämning den 1 december 2023
För inkomstdeklaration 2 Aktiebolag och ekonomiska föreningar gäller ett gemensamt datum för deklarationsinlämningen oavsett inlämningssätt gäller från och med bokslutsdag juli-augusti 2022 (P3 2022). Deklarationsdatumet är den 3 april 2023 oavsett inlämningssätt. Resterande datum för inlämningen av deklarationen under 2023 är:
- bokslut september-december 2022 (P4 2022) inlämning den 1 augusti 2023
- bokslut januari-april 2023 (P1 2023) inlämning den 1 december 2023.
Hur påverkas förseningsavgiften av ett inlämningsdatum?
Den som lämnar inkomstdeklarationen för sent, eller inte alls, riskerar att få betala förseningsavgift. Beroende på hur sen deklarationen är kan bolaget eller föreningen behöva betala upp till tre förseningsavgifter. Varje förseningsavgift är 6 250 kronor (INK2) alternativt 1 250 kronor (INK3 och INK4).
Beräkningen av förseningsavgiften kommer att påverkas i och med de nya inlämningstidpunkterna för pappersdeklarationer. Ingen första förseningsavgift kommer att påföras om man deklarerar fram till och med det senare datumet. Det gäller även om deklarationen lämnas på papper det senare deklarationsdatumet som nu är tillåtet. Om deklarationen lämnas efter det senare datumet, kan det bli aktuellt att påföra en första föreningsavgift.
När det gäller beräkningen av andra och tredje förseningsavgiften sker ingen förändring mot tidigare. Förseningsavgifterna kommer även fortsättningsvis att beräknas från det tidigare deklarationsdatumet enligt skatteförfarandelagen.
The post Deklarationstid för företag och föreningar appeared first on Tidningen Konsulten.
Skydda företaget mot penningtvätt – här är de vanligaste metoderna
Tyvärr blir det allt vanligare att kriminella nätverk nyttjar företag för att tvätta pengar och dölja brottslig verksamhet. Detta kan drabba alla branscher och företag. Finanspolisen och …
Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt
Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, …
Så bidrar redovisnings- och lönekonsulter till företagets framgång
Som företagare är du ständigt upptagen med att driva verksamheten framåt, samtidigt som du måste hålla koll på nya regelverk, ekonomi och skydda företaget mot brott. Genom att samarbeta …
Slopat krav på papperskvitto – tänk på detta och digitalisera din bokföring
Du har säkert inte missat att en efterlängtad lagändring trädde i kraft den 1 juli? Företagare har länge sett fram emot att slippa spara alla papperskvitton. I stället räcker det att …
Lina Andersson: Allt fler kunder ställer krav på att vi ska arbeta hållbart
Home of Textile säljer dekor, möbler och textil till projektkunder, butiker, E-handlare och direkt till konsument. De senaste åren har de tagit stora steg mot hållbarhet, trots att de är ett …
Anlitar du sommarvikarier? Tänk på detta!
Ungdomar har svårare att bedöma risker och konsekvenser av olika handlingar, till skillnad mot de flesta vuxna. Därför är det extra viktigt ta sitt ansvar som arbetsgivare om du anlitar …
Så skyddar du BRF:en mot ekonomisk brottslighet
Den ekonomiska brottsligheten mot bostadsrättsföreningar ökar. Den senaste tiden har det uppmärksammats hur ekonomiska brottslingar plundrar föreningarna. Här berättar vi hur du skyddar …
Nu kompenseras personer födda 1957
Riksdagen har beslutat om att personer som är födda 1957 ska kompenseras för den uteblivna skattesänkningen för beskattningsåret 2023. Kompensationen, som motsvarar den skattelättnad det …
Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas
För att undvika ord-mot-ord-situationer är skriftliga avtal mellan arbetsgivare och anställda att rekommendera. Det är viktigt särskilt ur arbetsgivarsynpunkt eftersom den anställde vid en …
En guide: E-faktura eller PDF-faktura – vad ska du välja och hur kommer du igång
I takt med att allt fler affärsprocesser digitaliseras, blir frågan om hur fakturering ska ske allt mer aktuell. För många innebär detta ett vägval mellan PDF-faktura och e-faktura. Vad är …