Publicerat 15 februari 2019 i kategorin Artiklar

Pensionsrådgivning kan vara en skattefri förmån

Ett företag avsåg att erbjuda de anställda såväl allmän information om pension som individuell information och rådgivning (pensionsvägledning) med olika omfattning. Företaget vände sig till Skatterättsnämnden för att få ett förhandsbesked om de anställda skulle förmånsbeskattas eller inte för denna rådgivning.

I sin ansökan om förhandsbesked beskrev företaget två olika rådgivningsalternativ.

  1. Det ena alternativet omfattar rådgivning om enbart de val den anställde kan göra inom ramen för de avtal om tjänstepension som arbetsgivaren gör avsättningar för.
  2. Det andra alternativet omfattar dessutom vägledning avseende den anställdes allmänna pension, övriga tjänstepensioner, dispositioner avseende kapitalplaceringar, sparande och ekonomiska tillgångar och skulder i övrigt samt familjerättsliga frågor såsom testamenten, äktenskapsförord och samboavtal.

Högsta förvaltningsdomstolen

Enligt Högsta förvaltningsdomstolens, som kom att pröva förhandsbeskedsfrågorna, är rådgivning enligt alternativ 1) närmast att betrakta som en nödvändig förutsättning för att den anställde ska kunna bilda sig en uppfattning om omfattningen av de pensionsförmåner som följer med anställningen och om vad de olika alternativ som denne har att ta ställning till innebär. Mot den bakgrunden ansåg HFD att rådgivningen inte skulle betraktas som en förmån för den anställde.

När det gäller pensionsvägledning enligt alternativ 2) blev bedömningen en annan. HFD ansåg att den vägledningen utgjorde en förmån med ett ekonomiskt värde för den anställde.

Skatteverkets kommentar

Genom domen är det klarlagt att en arbetsgivares allmänna information och rådgivning till anställda om sådana pensionsförmåner som följer med anställningen inte utgör någon beskattningsbar förmån.

Om arbetsgivaren tillhandahåller en utökad information och rådgivning som även rör den anställdes allmänna pension, övriga tjänstepensioner och andra tillgångar samt olika familjerättsliga frågor är detta i princip en skattepliktig förmån, konstaterar Skatteverket.

Förmånens värdering

I målet diskuteras inte hur en värdering av sådana förmåner rent praktiskt bör göras, men huvudregeln är att värdering ska göras till marknadsvärdet, skriver Skatteverket. Detta innebär att en bedömning ska göras av vad det hade kostat den anställde att själv bekosta en motsvarande rådgivning. I andra hand och i förekommande fall anser Skatteverket att arbetsgivarens kostnad för en anlitad konsult kan användas som underlag för en beräkning av förmånens värde för den anställde.

HFD dom 2018-12-06, mål nr 2614-18. SKV 2019-01-28, dnr 202 525531-18/111

Publicerat 13 maj 2020

Svårt få kreditförsäkring? Exportkreditnämnden går in

Vanligtvis försäkrar exportföretag betalningsrisken hos privata kreditgivare när det gäller korta kredittider och höginkomstländer. Under coronakrisen kan detta bli svårare, därför ger EU tillfälligt Ekportkreditnämnden, EKN, möjligheten att även försäkra risker i korta affärer.EKN har regeringens uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering. …

Läs mer

Publicerat 13 maj 2020

Sjuklöneansvaret – Nu kommer återbäringen

En av de första åtgärder som presenterades för att hjälpa företagen i Sverige med anledning av coronaviruset var att staten under april och maj månad tar över sjuklöneansvaret från företagen. Nu är det dags att rapportera.Bland de förslag som presenterades i den andra ändringsbudgeten var ett att lyfta av sjuklönekostnaderna för arbetsgivarna. I samma ändringsbudget fanns …

Läs mer

Publicerat 13 maj 2020

Information om smitta

Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för att förebygga att de anställda utsätts för risker som kan påverka hälsan. Däremot ska man undvika att säga vem det är, för att skydda den anställdes integritet. Gällande dataskyddsregler innebär att inte fler uppgifter än vad som är nödvändigt ska lämnas ut för att uppnå syftet. Sedan finns det även regler om tystnadsplikt …

Läs mer

Publicerat 13 maj 2020

Kort om korttidsarbete

Sedan den 16 mars kan företag få stöd i form av korttidsarbete. Det finns olika nivåer, både som förslag och redan beslutade.En arbetsgivare kan få stöd i sex månader, med möjlighet till förlängning. Det finns nu tre fasta nivåer för arbetstidsminskning: 20, 40 eller 60% som innebär minskade kostnader med 19, 36 respektive 53 procent för arbetsgivaren i de tre olika fallen. …

Läs mer

Publicerat 16 april 2020

Statlig lönegaranti

Om ett företag inte kan betala sina skulder i rätt tid och inte kommer att kunna betala dem under en längre period, ska företaget försättas i konkurs. Finns det då inte medel för att betala ut lön till de anställda på företaget som har gått i konkurs, har arbetstagarna rätt till ersättning från den statliga lönegarantin.Lönegaranti är en form av ersättning som vid konkurs …

Läs mer

Publicerat 16 april 2020

Anna Gullberg: Ensamföretagarna reser sig för att klara Coronakrisen

Hur ska vi klara coronakrisen? Det finns inte ett företag i landet som inte tänkt på frågan den senaste månaden. För småföretagaren, hon som är den överväldigande majoriteten av svenska näringsidkare, så är svaret iskallt men enkelt: det är bara att resa sig ur askan nu, sätta igång. Börja anpassa, utveckla, streta på, jobba dubbelt så hårt som tidigare och fortsätta att …

Läs mer

Publicerat 16 april 2020

Krispaketet för småföretagare – periodiseringsfonder

Regeringen har presenterat ett antal förslag som ska stötta småföretag. Ett av förslagen innebär större möjligheter att sätta av till periodiseringsfond. Förslaget omfattar enskilda näringsidkare och fysiska personer som är delägare i svenska handelsbolag.Förslaget innebär att 100 % av den skattepliktiga vinsten 2019, upp till högst 1 mkr, får sättas av till …

Läs mer

Publicerat 16 april 2020

Livsavgörande för småföretag i kris

Naturläran har lärt oss att de arter som kan anpassa sig bäst till sin omgivning är de som kommer att överleva. I spåren av coronaviruset har detta blivit en sanning även för landets alla småföretag som sällan har resurser för att övervintra en längre störning eller kris. Det gäller då att göra en serie av åtgärder för att rädda företaget för framtiden och en av de …

Läs mer

Publicerat 16 april 2020

Behöver ditt företag göra kontrollbalansräkning? Och vad är det för något?

Alla aktiebolag måste följa aktiebolagslagen och där finns regler som ska skydda alla som gör affärer med företaget. Eftersom du inte normalt är betalningsansvarig själv för aktiebolagets skulder finns reglerna om så kallad kontrollbalansräkning.Reglerna innebär att om aktiebolaget förlorar sitt egna kapital, det vill säga det du en gång satsade för att starta och vinster som …

Läs mer

Publicerat 21 mars 2020

Konkreta tips till företag vid ekonomisk kris

Svenska företag är hårt drabbade av coronavirusets effekter. Branschorganisationen Srf konsulternas medlemmar är Sveriges Auktoriserade Redovisningskonsulter och Lönekonsulter. Tillsammans med sina kollegor på redovisnings- och lönebyråer runt om i landet, hjälper de dagligen företag med ekonomi, lönehantering och ekonomisk rådgivning.
I sviterna av coronavirusets framfart …

Läs mer

Gå till startsidan